O Projekcie
ADAPTACJA (łac. adaptatio – przystosowanie) – przystosowanie się organizmu poprzez zmianę struktury lub funkcji do życia w nowych dla niego, trwale zmienionych warunkach bytowych. W naszym projekcie przystosowujemy tekstylia używane, przetwarzamy je i produkujemy zupełnie nowe przedmioty użytkowe (w tym przypadku torbę).
ADAPTACJA to pomysł na dawanie drugiego życia tekstyliom poprzez wykorzystywanie ich w nowych produktach w postaci przetworzonej, takiej jak np. włókniny czy kompozyty. Wyrzucane ubrania dobrej jakości można odsprzedać lub przerobić doszywając/ przeszywając/ przerabiając lub łącząc ich części (takie pomysły w modzie są już często praktykowane). Spółki Grupy VIVE stale poszukują nowych rozwiązań umożliwiających 100% recycling tekstyliów. Mocno inwestują przy tym w działania w obszarze badawczo-rozwojowym (R&D), co jest jednym z głównych kierunków rozwoju Grupy VIVE.
Prowadzimy badania mające na celu wytwarzanie nowych produktów z przetworzonych w różnorodnych procesach włókien tekstylnych. Poszukujemy nowych pod względem technologicznym materiałów i kompozytów, które można wytworzyć z tekstyliów, a także nowych zastosowań dla tych materiałów (w wielu dziedzinach przemysłu, a także budownictwie, architekturze, planowaniu przestrzennym i infrastrukturze).
Projekt ADAPTACJA to próba pokazania, że odpady tekstylne można adaptować w atrakcyjny sposób. Naszym pomysłem była limitowana seria toreb casualowych. W sklepach sieci VIVE Profit torby wyeksponowane są na ekspozytorach zbudowanych z kompozytu, również wyprodukowanego z tekstyliów.
Bardzo ważnym aspektem projektu ADAPTACJA jest jego ekologiczny wymiar. Fakt, że nasza torba jest wyprodukowana z recyclingu to tylko jeden jej atut. Największą jej przewagą jest to, że dzięki zakupowi naszej torby jej posiadacz oszczędza 2600 litrów wody, bo tak ogromny zasób wody pochłania wyprodukowanie torby bawełnianej o powierzchni odpowiadającej torbie z kolekcji ADAPTACJA.
Torba jest dziełem uznanego projektanta mody Mariusza Przybylskiego, który w mistrzowski sposób ożywił włókninę (zazwyczaj widywaną pod postacią szarego filcu), nadał jej ekskluzywnego charakteru i połączył z kawałkami używanej odzieży w piękny sposób.
Zarówno spółki Grupy VIVE, jak i Mariusz Przybylski zrzekli się przy tym profitów ze sprzedaży toreb. Cała kwota ze sprzedaży toreb zasila konto WWF i jest przeznaczana na wsparcie programów środowiskowych.